אז מותר לעלות להר הבית?

ד"ר אליזבט גולדוין, למחשבת ישראל, כותבת על תפיסת הר הבית בהיסטוריה היהודית הקדומה ומאז 67'

ד"ר אליזבט גולדוין15.10.15

כעס ופחד – ישראל מלאה כעס ופחד בימים אלה. הישראלים כועסים ופוחדים: היהודים כועסים ופוחדים מן הערבים ולהיפך, הערבים כועסים ופוחדים מן היהודים.  כל צד בטוח שהוא הקורבן של הצד האחר, שהוא המותקף והנפגע.

המוקד שהביא להתלקחות האחרונה הוא המאבק על הר הבית: יהודים מתעקשים לעלות להר הבית ולהתפלל שם והמוסלמים רואים בכך פגיעה אנושה במקום הקדוש להם. הם מתעלמים מקדושת המקום ליהודים ורואים בכך אך ורק פרובוקציה. עד למלחמת ששת הימים, הייתה העיר העתיקה ואיתה הכותל המערבי והר הבית בשלטון ירדני. במלחמת ששת הימים נכבשה העיר העתיקה כולה בידי צה"ל ומיד עם הכיבוש הוחלט שהווקף (האחראי על אדמות הקדש מוסלמיות) יהיה האחראי על המתרחש בהר הבית.

במצב ראוי, ניתן היה לכל אדם לעלות להר הבית, תוך כיבוד קדושת המקום. אבל אנחנו לא במצב ראוי וכרגע חברי הכנסת של מפלגות השלטון (מלבד ש"ס) וחברי הכנסת של המפלגה המאוחדת מגבירים את הלהבות בהתעקשות שלהם לעלות להר הבית. הווקף והתנועה האסלאמית טוענים שישראל מפרה את ריבונותם על הר הבית (למשל, בהגבלת גיל המתפללים שמותר להם לעלות להר הבית בימי שישי) ויהודים רבים רואים בהגבלה של עליית יהודים להר הפרה של הריבונות הישראלית.

אז מותר לעלות להר הבית?ירושלים. Picture by flickr

באופן גורף, מאז חורבן בית המקדש נאסר באיסור הלכתי ליהודים לעלות אל הר הבית. האיסור נבע מן העובדה שכל מי שחי לאחר חורבן הבית הוא טמא מת, ולכן אסור לו להיכנס למקום שבו היה בית המקדש. מכיוון שלא לגמרי ברור מהו מיקומו המדויק של בית המקדש החרב – נמנעו היהודים לאורך הדורות מלעלות להר. סביר להניח שבשל הימנעות זו הפך הכותל המערבי למקום הקדוש ביותר ליהודים לאורך הדורות, שכן היה זה שריד של בית המקדש אבל היה ברור שאינו עומד על מקום בית המקדש. גם היום, רוב היהודים שההלכה חשובה להם ורוב הרבנים פוסקים נגד עלייה להר הבית. "הרב קוק פסק בשו"ת משפט כהן שאסור להיכנס להר הבית ופרסם כרוז: "אזהרה לרבים. אחינו היקרים הבאים לעיר קודשנו ירושלים ת"ו מקרוב ומרחוק, הישמרו נא מהאיסור החמור של הכניסה למקום המקדש והר הבית". כמובן, זו גם דעתו שלרבינו הרב צבי יהודה" כך כתב הרב שלמה אבינר, אחד הרבנים המובילים של הציונות הדתית בתשובה הלכתית בשנת 2012.

אגרת מאת הרב קוק.
By ALL DOCUMENTS IN THE PUBLIC, OVER 80 YEARS OLD (ALL DOCUMENTS IN THE PUBLIC, OVER 80 YEARS OLD) [Public domain], via Wikimedia Commons

 

מדוע אם כן מתעקשים יהודים לעלות אל ההר? זה מאוד מזכיר אופן התנהלות של מי שמכונים בתלמוד "בריונים" בתקופת סוף בית שני. מסופר בתלמוד הבבלי (גיטין נו ע"א) שכאשר אספסיינוס קיסר עלה וצר על ירושלים במשך שלוש שנים, היו שלושה עשירים שהתנדבו לדאוג לכל צורכי העיר. די היה במה שהיה במחסנים שלהם כדי לפרנס את כל תושבי ירושלים למשך עשרים ואחת שנה(!) החכמים רצו לצאת לנהל משא ומתן עם הרומאים לסיום המצור, "נצא ונעשה שלום איתם". אבל "הבריונים" רצו לצאת למלחמה. כדי להכריח את כולם לצאת איתם למלחמה, שרפו הבריונים את כל המחסנים ונהיה רעב נורא בירושלים.

מסופר שרבי יוחנן בן זכאי הנשיא, היה הדוד של  "אבא סקרא ראש הבריונים של ירושלים. אמר לו (רבי יוחנן בן זכאי): עד מתי אתם עושים כך והורגים את העולם ברעב? אמר לו: מה אעשה, שאם אומר להם דבר - יהרגו אותי". (שם, בתרגום לעברית) באיזה שהוא שלב, יש לקיצוניות דינמיקה משל עצמה והיא מונעת פעולה רציונלית. גם אם נדמה שראש הבריונים מבין שרבי יוחנן בן זכאי צודק, הוא איבד שליטה ומפחד שיהרגו אותו.

כידוע, לאנשים רעבים אין הרבה מה להפסיד. בחורבן בית שני העם היהודי הפסיד במלחמה האבודה הזו לא רק את עצמאותו המדינית כי אם גם את בית המקדש.

ובחזרה לימינו - האם כבר הגענו לנקודת האל-חזור שבה גם אם המנהיגים מבינים שהם צריכים לעצור את מעגל הכעס והשנאה הם איבדו שליטה? נקוה שלא. אולי כדאי לחזור אל חוכמת הדורות הפשוטה. אני סבורה שמי שמרגיש צורך להיות במקום קדוש – רצוי שילך להתפלל בכותל המערבי ויימנע מלעלות להר הבית. אולי, כשיירגעו הרוחות, יהיה אפשר "לממש את הריבונות הישראלית על הר הבית" ולעלות לבקר שם מבלי שזה ייתפס כפרובוקציה. כרגע, אפשר אולי עדין להימנע מלשרוף את כל המחסנים, אולי עוד אפשר להידבר. לא בטוח. 

 

הכותבת: ד"ר אליזבט גולדוין, עורכת טקסי חיים (חתונות, בר/בת מצוות ולהבדיל, הלוויות), מרצה במחשבת ישראל ומנחה בתי מדרש פלורליסטיים.
עוסקת בהתחדשות יהודית בהתאמת התרבות היהודית לחיים במדינה דמוקרטית והומניסטית.

הוספת תגובה
שם:
נושא:
תגובה:
>>
כל התגובות
01
תום וולףבאופן חריג חולק על דעה של אלזיבט גולדיןאמנם אני לא אעלה על הר הבית מפני שאין לי מה לחפש שם, אך מה אכפת לי שיהודים/ות יעלו עליו. הכל אמונה טפלה.
נכון, מאז הגלות ב70 לספירה היה איזה שהוא איסור. בגלל זה ש"ס ויהדות התורה לא לוקחות חלק, אולם ח"כים ממפלגות אחרות כן. הר הבית הפך להיות חלק מישראל במלחמת ששת הימים במלחמה בה ירדן הייתה בין אלו שנלחמו נגדנו. היו נסיונות גם לפני במלחמת העצמאות.
02
דודד"ר למחשבת ישראל לא יודעת משנה פשוטהמסכת כלים פרק א':
"עשר קדושות הן... הר הבית מקודש ממנו שאין זבים וזבות, נידות ויולדות נכנסים לשם. החיל מקודש ממנו שאין גוים וטמאי מתים נכנסים לשם".
כלומר רק החיל - שטח הנמצא בתוך הר הבית - אסור בכניסת טמאי מתים ואילו להר הבית הם מותרים להיכנס.
החיל כפי שמופיע במסכת מידות הוא שטח מוגבה בתוך הר הבית שעליו עמד המקדש. כל מי שנכנס להר יכול לראות בבירור את הרמה המוגבהת.
03
אני מסכים שלא כדאי ללכת עם הראש בקיר, אבל...אם היינו נוהגים כפי שמציעה הכותבת לא היתה מוקמת מדינת ישראלהפתרון הוא לא לנקוט עמדה פאסיבית ולחכות שבית המקדש ירד מן השמיים עם בוא המשיח. מה שצריך זה לבחון את הסיכויים והסיכונים, לבנות תכניות ולהיערך מראש, ולבחור את העיתוי הנכון לבצע.
04
אביחיהחרדים לא מקבלים את ממצאי החפירות הארכיאולוגיותוגם לא את הנראה לעין. ברור לכל שהרחבת הורדוס אין בה קדושה. צודק גם מגיב 2 בקשר לחיל. בקיצור הבעיה היא מדינית ולא הלכתית ולכן כל כתיבה בנושא היא פוליטית ולא צריכה להתיימר להיות מקצועית. ייתכן כי דווקא הרפיסות של המשטרה שהוליכה יהודים דתיים כמו עדר כבשים בליווי שוטרים חסרי סבלנות וערבים מקללים ומגדפים - זה הביא להסלמה מתוך תפיסת הערבים את התנהגות המשטרה כחולשה.
05
עמיתאז לא הבנתי?? ישראל חופשית או לא?למה אני בתור יהודי (חילוני אגב) לא יכול לעלות להר הבית? אם ישראל חופשית כהגדרתכם... אז לא הבנתי למה אתם נגד עליה להר הבית??
אז... אולי היא חופשית מתי שנוח לכם?
06
סיקואי דיוק במאמרכתבת שמאז חורבן הבית פסקו כל גדולי ישראל שיש לאסור עליה של יהודיה להר הבית . פיסקה זאת היינה בלתי מדויקת בעליל במדרש מסופר על רבי עקיבא וחכמים שהיו מהלכין בהר הבית וראו שועל יוצא מקודש הקדשים . מכאן שכחמים בעצמם הלכו ובקרו בהר הבית כ 80 שנה אחרי החורבן.
כמו כן הרמב"ם מספר שהגיע לירושלים והתפלל בהר הבית .
07
מיה גבריאלתודותתודה רבה על המידע עזרתם לטי מאוד לסיים עבודת חקירה
08
מיה גבריאלתודותתודה רבה על המידע עזרתם לטי מאוד לסיים עבודת חקירה
09
אחיההר הביתכמה יעלה לי סיור
010
כנסו לתוכן התגובההכותבת היא רפורמית וזה אומר הכלמעניין שלרפורמיות האלה אין בעיה להתגרות ביהודים האורתודוקסיים ברחבת הכותל והן לא מציעות לחברותיהן להמנע מלערוך את תפילותיהן המגוכחות והפרובוקטיביות בכותל עד שירגעו הרוחות..מה שמצחיק הוא שגם הן וגם החרדים באותה דיעה שאסור לעלות לרחבת הר הבית.. (כל אח מסיבות אחרות לגמרי)
11
12
הכל אינטרסיםממתי רפורמית נסמכת על פסיקה אורתודוקסית?אם את מסתמכת על הרב קוק אז תקבלי גם את שאר פסיקותיו.. שזה אומר לשמור שבת ואת כל המצוות בלי עיוותים של ההלכה וכיפופים שלה לפי הנוחות של הרפורמים. דוקא כרפורמית מצופה ממך לדאוג לפלורליזם ולחופש של כל אדם לעלות להר הבית . לרפורמים אין בעיה למצוא או יותר נכון להמציא "הקלות" כשהם רוצים.
13
יוחנן מאומןתסמונת שטוקהולםהכותבת מאשימה את הצד הנפגע בתוקפנות במקום לקרוא למציאות בשמה הפשוט. בריונות. כשלבני דת אחת מותר להתפלל בשטח ולבני דת אחרת אסור - זו אפלייה מהסוג הנחות ביותר. ליהודים אסור להתפלל ולמוסלמים מותר. כך קבע הוואקף המוסלמי הירדני.
אך משום מה לכותבת נח להתעלם מעובדה זו ולקרוא דווקא ליהודים שעולים להר הבית (בית ע"ש בית המקדש, הוא המקום הקדוש ביותר ליהודים) "בריונים". לא כל יהודי הוא חרדי שנוהג על פי מצוות הרב החביב עליו. חלקנו חילוניים ממש כמו הכותבת, ועדיין נחשבים בעיניה ל"בריונים".
חוצפה!
14
עמיר רבינוביץ'אין פה בכלל עמדה חופשית. עמדה פוליטית גלותיתבדיוק כמו החרדים שלא רצו לעלות לארץ.
את מבזה את התואר ד"ר שלך
הטענות כאן הם בדיוקר למה לא לעשות מצעד הגאווה בירושלים
או למה להשאיר את הכותל לחרדים. אין יושרה
15
דנה גילאליבזט, את רצינית?! "אני סבורה שמי שמרגיש צורך להיות במקום קדוש – רצוי שילך להתפלל בכותל המערבי ויימנע מלעלות להר הבית. " מי את שתגידי לחבר שלי,הוא דתי ואני חילונייה למהדרין, איפה להתפלל??
"אני סבורה שמי שמרגיש צורך להתחתן – רצוי שילך לרבנות ויימנע מטקס מפוקפק"
את מרגישה את הסתירה שבך. הפוליטיקה השתלטה עלייך. חבל. הערכתי אותך
16
טרונצ׳וכל כך הרבה צביעות במאמר אחדהכותבת מצטטת פסקי הלכה בלי סוף. פתאום דבריהם של רבנים מהווים כללים שלפיהם יש להתנהג. מה קרה, חזרתם בתשובה.
וחוץ מזה, הכותבת גם מפגינה בורות: רבי עקיבא וכמה מחכמי דורו עלו להר הבית ועוד למקום המקדש (מסופר בסיום מסכת מכות), הרמב״ם עלה להר הבית (וסיפר על כך בעצמו). אז הרמב״ם לא הכיר את האיסור לעלות להר הבית, רבי עקיבא לא הכיר, ואת בעצם מודיעה לנו שאת יודעת טוב מהם? המאמר הזה הוא בדיחה.
17
18
עדי רפאל שפאןחשיבות העלייה להר הביתבס"ד
ברוך ה' אני כותב עבודה סמינריונית על נושא זה
דעתי והשקפתי לגבי העלייה להר הבית: צריך לדרוש את ציון ואת מקום קודשנו הר הבית לא רק בתפילות, אלא גם במעשים. לכן, קומו ונעלה אל הר ה'. בעזרת השי"ת שנזכה לבנות את בית המקדש במהרה בימינו, אכי"ר
19
RachelApartheidThe question I have for you, Dr. Goldwin, is why, when Israel won the Six Day War, a war of defense, , Moshe Dayan decided to give the keys to the Waqf. Any self-respecting nation would never do such a crazy thing. Har Habayit belongs to the Jewish nation , historically and spiritually. Why does Israel act like an apartheid state against its Jews? I did say Jews, yes.
20
הכותבת מתכבדת בתואר "דוקטור" אך נראה שאין לה יכולת הבחנה בסיסית.
ראשית, בין הרבנים עצמם יש מחלוקת הלכתית בשאלה האם מותר לעלות להר הבית או לא.
שנית, גם הרבנים האוסרים זאת, מנמקים את דעתם בכך שהר הבית קדוש ביותר ואין אנו טהורים היום בכדי לעלות לשם. אין שום כיוון של מחשבה שאסור לעלות משום שהמקום לא שייך לנו, או כי זה עלול להרגיז את הישמעאלים. הר הבית שייך לעם ישראל ורק לעם ישראל נקודה. אין על כך שום מחלוקת
21
משה גוטמן הכל בבלט
22
אבירם ישראליאיפה כתוב שאסור לעלות?ההלכה מעולם לא אסרה עליה להר הבית, לא לפני החורבן ולא אחריו, האיסור הוא רק על טמאים, מי שלא טמא יכול לעלות תמיד ומקיים מצוה בעליה, ומי שטמא שלא בטומאת גוף יכול לעלות לחלק גדול מההר. העיסוק הראשון באיסור עליה הוא בפאת השולחן וזו דעת מיעוט.
23
היי אף פעם לא ראיתי עוד חיוך כזהפאק מה זה הטקט הזה?פאק מה זה הטקסט הזה?
הויההויהתרמו!תמכו בפעילות שלנו!
עזרו לנו להמשיך לפעול!
הצטרפו!כל חתימה מחזקת! הצטרפו לתנועת ישראל חופשיתספרו!נתקלתם בכפיה דתית?
זו הכתובת שלכם!
כתבו!הצטרפו לצוות הכותבים באתר ישראל חופשית! לוח אירועים עוד אירועים >

לוח אירועים InstagramFacebook
הרשמה לניוזלטר