בנות חורין

סוגיית סרבנות הגט מעבר לעובדה כי היא מקפלת בתוכה סבל אנושי רב ועוול בלתי מוצדק בעליל, הנה סוגיה העוסקת בתפר (שיש שיאמרו שהוא גס מדי) בין המדינה היהודית לדמוקרטית. עו"ד בתיה כהנא דרור, מנכ"לית ארגון מבוי סתום, על העול שבסרבנות הגט

עו"ד בתיה כהנא-דרור19.02.15

אחרי שנירגע קצת מפרשיות הבקבוקים והחשמלאי של משפחת נתניהו, אולי נשים לב כי ערב  בחירות הינו גם הזדמנות טובה לעסוק בענייניים מהותיים יותר הנוגעים בעצם קיומנו כאן כחברה.  בהקשר זה סוגיית סרבנות הגט אשר תעלה הערב במסגרת התוכנית "המערכת"  תיקח אותנו למקום בו אנו צריכים להיות במערכת הבחירות הזו לשאלת זהותנו כמדינה יהודית ודמוקרטית.

 

שכן סוגיית סרבנות הגט מעבר לעובדה כי היא מקפלת בתוכה סבל אנושי רב ועוול בלתי מוצדק בעליל, הנה סוגיה העוסקת בתפר (שיש שיאמרו שהוא גס מדי) בין המדינה היהודית לדמוקרטית.  

 

בנות חוריןצילום: עמוד הפייסבוק, מבוי סתום

 

שכן עיקר ענינו של מצב בלתי נסבל זה, בו מצויות נשים רבות בישראל, אינו נובע רק מהשחיתות ורדיפת השררה של בתי הדין הרבניים, גם ערלות ליבם של הדיינים אינו יכול לתת הסבר מספק למצב אומלל זה. נראה כי הסיפור האמתי הוא דיכויה של האישה הישראלית במדינת ישראל, ושלילת החופש שלה ושבעיני רוב הציבור כאן עדיין נחשב בגבולות הסביר, או לכל הפחות כקרבן ראוי עבור עובדת היותנו מדינה יהודית .

 

הרוב קבע שנשים בישראל לא זכאיות לחרות . שכן מרגע שהם מתחתנות כאן על פי חוק, כל אחת ואחת ללא קשר למוצאה, מידת דתיותה וכמה כסף יש לה בחשבון הבנק היא בפוטנציאל מסורבת גט. בית הדין הרבני שקיבל את כל המונופול ביחס להליכי הנישואים והגירושין, קצרה ידו מלהושיע כאשר הבעל אינו רוצה לשחרר את אשתו ולתת לה גט. שכן על פי הדין הדתי החופש המיוחל של האישה עובר דרך הבעל ולא דרך בית הדין. ולפיכך כל עוד הדרך החוקית בישראל להינשא ולהתגרש  היא רק אחת (ברבנות) נשים בישראל לא תהינה בנות חורין.

 

בניגוד לחברה המסורתית אחד ממאפייני החברה המודרנית היא מתן האפשרות לפרט לממש את זכות הבחירה שלו ביחס לאורח חייו. אומנם אין להפריז באוטונומיה לבחור גם בחברות מודרניות , אך לכל הפחות התודעה, שאם תרצו יוצרת את המציאות, היא שעומדת ביסוד החשיבה המודרנית. לעניינינו מגבלת הגט, מהווה את הגבול הדק, בין היכולת של כל אחד מבני הזוג בכל רגע נתון בחייהם המשותפים לקבל החלטה כי הקשר הגיע לקיצו. לבן מימושו של הפירוק עצמו.

 

במובן זה בחוויה שלנו כאנשים מודרניים רעיון ה"גט" מהווה מגבלה שרירותית שאינה יכולה להעניק הסבר רציונלי למצב בו האישה מאבדת את זכות הבחירה שלה ביחס לחייה.

 

חוסר האונים שבסיטואציה זו, הנחוות לא אחת אצל הנפגעות כגזרה משמיים, ולא כתוצר  של מוסכמות חברתיות, מסורתיות, דתיות ואפילו פוליטיות ,  הוא שהניע אותי לעסוק בסוגיה זו ולרצות לשנות אותה.

 

כאישה וכאישה דתית , קשה לי לקבל את העובדה שנשים רבות בישראל החיות את המציאות המודרנית, בהגיען לסוגיית הגירושין הופכות באחת לנטולות כל זכות בחירה, חייהן נתונים באופן מלא  בידי ה"אחר", אם הבעל ואם בית הדין, ואין להן מגן ומושיע. תחושת השרירותיות שבמציאות הזו שאינה לגיטימית בעיני לא בפן ההלכתי ולא בפן החוקתי, היא שגייסה אותי למאבק זה.

 

הזירה בה בחרתי לפעול היא הזירה המשפטית והציבורית. בזירה המשפטית אני מנסה לאתגר את מערכת המשפט האזרחית ביחס לנורמות הקיימות במערכת המשפט הדתית ולערער מוסכמות בתוך  המשפט וההלכה, ובמקביל למצוא את הדרכים פורצות הדרך שיובילו לשינוי המצב. בזירה הציבורית בחרתי לפעול לביטול המונופול הרבני וליצירת מסלולים אלטרנטיביים המאפשרים חופש בחירה בנישואים, כמובן תוך חיזוק מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית .

 

על אף שאין מאבקים אלו פתרון מלא לתפיסת עולם הדוגלת ב"חרות הפרט", זה המישור בו אני מנסה ולו במעט לשנות את הזירה הפוגענית (בית הדין הרבני)  .

 

באופן ציבורי אני יוצאת לא אחת בתביעה מוסרית כלפי נושאי ההלכה, דיינים ורבנים ובכלל זה כל מי שהופקדו על ענייני הנישואים והגירושין מטעם מדינת ישראל. מי שקיבלו את המונופול המוחלט ואינם ממלאים את תפקידם, אינם מייצרים פתרונות למנועי גירושין, ולמנועי נישואין , הופכים את ההלכה לקרדום לחפור בו על מנת להרחיב את סמכותם, לשמור על משרות כוח ושליטה תוך פגיעה אנושה ומתמשכת בחירויות בסיסיות של אזרחיות המדינה.

 

אני מאמינה כי ניתן לייצר מציאות בה ערכים מסורתיים של משפחתיות והתקשרות זוגית שבין גבר ואישה לא יסתרו ערכים ליברליים ומודרניים. אני מאמינה כי היהדות עצמה וההלכה נותנת בידנו את הכלים למצוא פתרונות אשר ישחררו את האישה מעול לא לה. 

 

* הטור יתפרסם הערב גם באתר רשת.

הוספת תגובה
שם:
נושא:
תגובה:
>>
כל התגובות
01
תום וולףלא מסכים עם רוב הדבריםהתאכזבתי מבתיה דרור בעקבות אמירותיה בסרטון של הפריימריז בבית היהודי. ערכי המסורת סותרים את הערכים הליברלים והמודרנים. הפתרון להחרים את הרבנות. מי שפנתה לרבנות והתחתנה דרכם זאת התוצאה.
בדבר אחד אני מסכים צריך להתעסק בדברים מהותיים ול בפרשיות למיניהן של הבקבוקים או החשמל.
02
שמואל ירוןאתן חייבות להתעלם לחלוטין מהמושג "ממזר"!אתן "מעגנות" את עצמכן! "ממזר" זהו מושג דתי פרימיטיבי ודימיוני לחלוטין-וכל החילוניות צריכות להתעלם ממנו לחלוטין! ישנם מספיק חילונים כמוני ו"חסרי דת"-שאין להם שום בעיה להקים משפחות עם "ממזרים"! רק הצפת המדינה באלפי"ממזרים" חדשים בכל שנה-וזה אפשרי-תפתור את הבעיות האלו! כן יירבו "ממזרים" בישראל!!!
03
שמואל ירוןהפיתרון קיים-והוא לא במסגרת ההלכה!בתיה-כל זמן שתקבלי את ההלכה-שלפיה הגט חייב להינתן מ"רצונו" או לפחות בהסכמתו של הגבר-לא יימצא הפיתרון! כנ"ל-אם תמשיכי להכיר ובעיקר לחשוש מהמושג הפרימיטיבי ובעיקר הדימיוני-"ממזר"! כן יירבו "ממזרים" בישראל!!
04
ממזרכן יירבו "ממזרים" בישראל!!!אם ורק אם כל מסורבות הגט החילוניות לא יחכו בכלל לגט,אלא ימשיכו בחייהן עם בני זוג חדשים ואף ירבו בלידת "ממזרים"-אז ורק אז הבעיה תיפתר!
כן יירבו "ממזרים" בישראל!!!
הויההויהתרמו!תמכו בפעילות שלנו!
עזרו לנו להמשיך לפעול!
הצטרפו!כל חתימה מחזקת! הצטרפו לתנועת ישראל חופשיתספרו!נתקלתם בכפיה דתית?
זו הכתובת שלכם!
כתבו!הצטרפו לצוות הכותבים באתר ישראל חופשית! לוח אירועים הרצאה משפטית ק.שמונה 27.5.19הרצאה משפטית ק.שמונה 27.5.19הרצאה משפטית גבעתיים 16.619הרצאה משפטית גבעתיים 16.619עוד אירועים >

לוח אירועים InstagramFacebook
הרשמה לניוזלטר