גיור כהלכה-רשת בתי דין עצמאיים לגיור

'גיור כהלכה', רשת בתי דין עצמאית אורתודוכסית מחוץ לרבנות הראשית, מהווה כנראה סנונית בעולם הגיור האורתודוכסי עבור מי שמעוניין להתגייר דרכו. אבל האם זו התשובה להמונים שמחוייבים להתגייר על מנת להירשם כנשואים בישראל? הדעות השונות לפניכם.

מערכת ישראל חופשית12.08.15

אתמול (שני) התבשרנו על תחילת הפעילות של "גיור כהלכה". רשת בתי דין עצמאיים לגיור שמתכננת לקחת לידיה את הגיור האורתודוכסי ולהפוך אותו לנגיש הרבה יותר לציבור הרחב. אבל חשוב להבין שבסופו של דבר, הסיפור האמיתי הוא לא רק ההקלה בגיורים של רבנים אורתודוכסיים, אלא חוסר ההכרה של המדינה בזרמים האחרים.

 

הרי שרוב הפונים והפונות לגיורים (והרי ידוע שרוב רובן של המתגיירות הן נשים) כבר מחשיבים עצמם ורואים עצמם יהודים מלידה. כבר חיים כיהודים בין אם בארץ או חיו ככאלה בחו"ל. הסיבה העיקריות לגיורים בארץ הוא הרישום לנישואים ואחד נובע מהשני- ברגע שהמדינה לא תכפה רישום נישואים אך ורק בחתונה אורתודוקסית, יעלם גם הצורך בגיור כזה או אחר, או אפילו בגיור בלבד. נישואים אזרחיים, בסופו של דבר, הם חלק נכבד ממהות העניין.

 

תגובתה של ח"כ קסניה סבטלובה לנושא:

 

"כִּי אֶל-אֲשֶׁר תֵּלְכִי אֵלֵךְ, וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי אָלִין--עַמֵּךְ עַמִּי, וֵאלֹהַיִךְ אֱלֹהָי" (רות א' טז')

 

גיור אורתודוקסי אלטרנטיבי הוא צעד אמיץ של הרבנים האורתודוקסיים של הציונות הדתית, שהחליטו לעשות מעשה למען עם ישראל ולמען הישראלים והישראליות- ופתחו בפניהם את שערי בתי הדין האלטרנטיביים לגיור.

 

רות המואביה היתה מברכת על הצעד הזה ללא ספק, כי בשערי הרבנות הראשית היא ודאי היתה נדחית או זוכה ביחס מזלזל, לא הוגן ולא הגון שנועד להקשות ולמנוע במקום לקרב ולחבק את המעוניינים להיכנס בשעריו של העם היהודי.

 

הובן העוול שנעשה עם ביטולו של חוק הגיור על ידי הממשלה הנוכחית והחליטו לפעול על פי צו מצפונם בניגוד לשיקולים הפוליטיים הפוגעניים, טמאים ולא ראויים שהנחו את ממשלת ישראל הנוכחית.

 

כולי תקווה שרבנים רבים אחרים ימשיכו את המגמה המבורכת הזאת ויעניקו את שירותי הדת לאלה הזקוקים להם בצורה הולמת ומקצועית.

 

יחד עם זאת, השמחה לא תהיה שלמה עד אשר המדינה תכיר בגיורים של הטריבונלים האלטרנטיביים הללו, יוחזר חוק הגיור ופעולות דתיות של הזרמים הלא אורתודוקסיים - רפורמים וקונסרבטיבים - יוכרו על ידי מדינת ישראל כראויים, שווים ומוכרים לכל דבר ועניין במדינת ישראל.

 

אנו נמשיך להיאבק למען יהדות פתוחה ומקבלת, כאן במדינת ישראל, מדינה יהודית ודמוקרטית!"

 

חשוב במיוחד הוא הדגש ששמה ח"כ סבטלובה על הכרה מלאה גם בגיורים של הזרמים הנוספים ביהדות. 

גיור כהלכה-רשת בתי דין עצמאיים לגיור'מה אני קשור לרבנות', הפגנת ישראל חופשית מול רבנות חיפה

ד"ר תומר פרסיקו, מתאר את הנושא בפוסט משלו:

 

קבוצת רבנים ציונים-דתיים בכירים ומוכרים הקימו בתי דין פרטיים לגיור, ללא אישור המדינה ומחוץ לרבנות הראשית לישראל. הם מתכוונים לגייר קטינים וכך להפחית את הסיכוי לחתונות של יהודים עם לא-יהודים-על-פי-ההלכה, שמאות אלפים מהם חיים כיום בישראל. כמה הערות:



1. קודם כל טוב לדעת שלא רק אנחנו #מחרימיםאתהרבנות. הרבנות הראשית לישראל מאבדת יותר ויותר מהלגיטימציה הציבורית שלה, והפעם המכה שמערערת אותה מגיעה מהכיוון האורתודוקסי והממלכתי ביותר. אי אפשר לומר שאין כאן אסתטיקה אירונית חיננית.



2. האם יקפידו על קיום מצוות למתגיירים לאחר הגיור? האם אין כאן בעצם הזמנה למי שלא מוכן או מסוגל להקפיד לבוא לבתי הדין האלה ולקבל שירות שהוא לא היה יכול לקבל ברבנות החרדית? (נכון, אלא גיורי קטינים - אז האם יבואו בגיל 13 לראות שהבנים מניחים תפילין?) אם אכן נפרדים מהקונספט של גיור מוביל למצוות, למה אי אפשר פשוט להודות בכך שגיור כיום הוא עניין לאומי לפחות מכפי שהוא דתי, ושיהודים חילונים הם ישויות יהודיות לגיטימיות?



3. הרבנות כבר הודיעה שהיא לא תכיר בגיורים האלה. כלומר מדובר באנשים שיתגיירו אבל שלא יהיו יכולים להתחתן במדינתם - שהרי הרבנות מחתנת רק מי שנחשב יהודי מבחינתה. למעשה הם גם לא יירשמו במרשם האוכלוסין כיהודים. מה יהיה? עו"ד Elad Caplan מעמותת עתים - Itim, שהיא חלק חשוב בפרוייקט הזה, אומר לי כך: בעניין רישום במרשם האוכלוסין הם מתכוונים לבקש הכרה דרך בית משפט מחוזי, בדומה לגיורי הזרמים הלא אורתודוקסים. יש סיכוי, הוא טוען, שהגיורים יוכרו. בעניין נישואין וגירושין ברבנות - הם מתכוונים להגיש בג"ץ ממש בזמן הקרוב. יהיה שמח.



4. רבנים יקרים ומכובדים, מתי תבינו שכפי שלכם מותר לגייר ללא הרבנות לנו אמור להיות מותר להתחתן ללא הרבנות? האם מה שקובע הוא בעל המאה או הכוח? האם הדין נקבע על פי כל דאלים גבר? אולי גם לאזרח הפשוט תהיה אפשרות להחליט מה בדיוק יהיה אופי הקשר (או חוסר הקשר) שלו ושל הרבנות הראשית לישראל? 

 

ומוסיף בסטטוס נוסף:

עוד כמה הערות על סיפור הגיור מחוץ לרבנות:

1. גיור, כמו כשרות או נישואים כדמו"י, זה עניין מסורתי-הלכתי. גם אם אנחנו חושבים שחיבור כלשהו בין דת למדינה בישראל הוא בלתי נמנע (כך אני חושב), אין שום סיבה שמנגנון בירוקרטי של המדינה יקבל על הסיפור הזה מונופול. מצבים בהם לרבנות הראשית יש זכויות יוצרים על המילה "כשר" או יכולת לכפות עצמה על כל חופה בישראל הם אבסורד דתי ועוולה אנטי-דמוקרטית. לצערי בין הרבנים האורתודוקסים אין קולות המסיקים את המסקנות הברורות מכך (יוצא דופן ראוי לשבח הוא הרב חיים נבון שכתב כבר כמה פעמים שהרבנות אמורה להיות לא יותר מרגולטור לגופים שונים ומגוונים).

 

2. הדימוי שמנסים רבני המיזם החדש, "גיור כהלכה", להציג, כאילו הם מקלים ומתחשבים יותר ואילו הרבנות אטומה ומחמירה, נכון רק חלקית. הם מוכנים לגייר קטינים בעוד שהרבנות אינה מוכנה. אבל אין שום דבר פורץ דרך הלכתית בזה, וממילא רבני המיזם לא מטפלים בבעיה העיקרית של הגיור בישראל, והוא חוסר יכולתה של ההלכה להכיר ביהודי חילוני כיהודי כשר. יש לזכור: האורתודוקסיה אינה מכירה בחילוניות היהודית-ישראלית כצורת חיים לגיטימית.

 

3. לכן צריך להבין שכל הסיפור כולו הוא מאבק פנים-אורתודוקסי. מאבק על כוח, על כסף, ועל סמכות הלכתית. אף אחד לא בא "לקחת אחריות על עם ישראל" כדברי Rabbi David Stav הרב דוד סתיו, וממילא עם ישראל לא ממש מחכה לרב סתיו שייקח עליו אחריות. עבור רוב הציבור הישראלי עולים ישנים מברהמ"ל שאינם יהודים על פי ההלכה הם יהודים ישראלים לכל דבר ועניין.

 

4. ועוד על הדימוי המוצג לתקשורת: הגענו לידי מצב שארגון רבנים ציוני דתי מרוויח הון פוליטי על ידי יציאה *כנגד* הרבנות הראשית, כנגד המדינה בעצם. היינו במקום דומה כשהרב סתיו התמודד לראשות הרבנות, אבל כאן זה מאורגן ורשמי. זה אומר שהרבנות שנואה עד כדי כך שלצאת כנגדה עושה טוב לרבנים אורתודוקסים, וזה אומר שרבנים ציונים-דתיים נפרדים, לפחות טקטית, מהממלכתיות המובנת מאליה. שתי התפתחויות משמעותיות.

 

5. בראיון לרדיו 'קול חי' אמר מגיש המהדורה המרכזית אבי מימרן לרב סתיו "אתה לא רב", ומאז, כמו שאומרים, הרשת גועשת. עמית סגל Amit Segal, למשל, הכריז שלא יתראיין עוד בתחנה "עד שיתנצל בפני הרב סתיו". יש כאן אירוניה מתוקה, שהרי כלי התקשורת של הציונות הדתית מקפידים לא לכנות רבנים רפורמים וקונסרבטיבים בתואר "רב". עכשיו הם המודרים על ידי אחרים, קפדנים מהם לכאורה. קארמה, כידוע, אינה בהמה כשרה. התואר "רב" הוא ממילא לא רק עניין של הלכה אלא של כבוד הדדי ונימוס. אולי לא יעשו רבני הציונות הדתית לזולתם את מה ששנוא עליהם? האם נוכל לפחות להגיע לרמה מינימלית כזאת של דרך ארץ?

 

ח"כ עליזה לביא פרסמה פוסט ובו הפנתה את תשומת הלב לבחורות כמו לאין לוי, שניסתה להתגייר דרך הרבנות אבל לא הצליחה, למרבה האבסורד.

 

הפתרון האמיתי שאנחנו מצפים לו הוא הכרה בכל בתי הדין של שלל הזרמים היהודיים. פתרון אמיתי יהיה להקים רשתות מקבילות של גיור לזרמי היהדות השונית ולתת לציבור לבחור. אם לא תוצג היהדות האורתודוכסית כעובדה מוגמרת על ידי המדינה, אזרחי מדינת ישראל יבינו- יש לכן ולכן בחירה, כי דת היא עניין של בחירה אישית.

זו תהיה יהדות חופשית באמת.

הוספת תגובה
שם:
נושא:
תגובה:
>>
כל התגובות
01
מרים חנה עודדגיורת של קארליץ בני ברקאני גיורת של קארליץ ואחרי 3 שנים מאבק מכריחים אותי לעבור קורס מחדש...וזה משפיל ומעותר.תוכלו לעזור לי ? אנא...רחמים
הויההויהתרמו!תמכו בפעילות שלנו!
עזרו לנו להמשיך לפעול!
הצטרפו!כל חתימה מחזקת! הצטרפו לתנועת ישראל חופשיתספרו!נתקלתם בכפיה דתית?
זו הכתובת שלכם!
כתבו!הצטרפו לצוות הכותבים באתר ישראל חופשית! לוח אירועים הרצאה משפטית ק.שמונה 27.5.19הרצאה משפטית ק.שמונה 27.5.19הרצאה משפטית גבעתיים 16.619הרצאה משפטית גבעתיים 16.619עוד אירועים >

לוח אירועים InstagramFacebook
הרשמה לניוזלטר