התארגנות להקמת זרם ממלכתי חילוני במערכת החינוך

מיכל שליו-רייכר במכתב לשר החינוך נפתלי בנט - עם רעיון מהפכני: דרישה להקמת זרם ממלכתי חילוני במערכת החינוך כדי לשמר לימודי מדע, פילוסופיה, אמנות. להכין את ילדינו לעתיד כלכלי בעידן של גלובאליזציה. נשמח לדעתכם בתגובות.

מיכל שליו-רייכר21.09.15

אנו מביאים את מכתבה של מיכל שליו-רייכר לשר החינוך נפתלי בנט על אודות התארגנות של הורים המודאגים מכך שמערכת החינוך משנה את פניה.

"להלן מכתב ששלחתי לשר החינוך נפתלי בנט בנושא הצורך בהקמת זרם חינוך ממלכתי חילוני. אם גם אתם חושבים שהגיע הזמן לשלב במערכת החינוך תכנים הומניסטיים וערכיים שאינם דתיים ולמנוע את כניסתם של גופים דתיים דרך הדלת האחורית, אשמח אם תשתפו ותפיצו את המכתב. אנא פנו אליי בפרטי כדי שנוכל להתארגן ביחד.

מיכל"

 

התארגנות להקמת זרם ממלכתי חילוני במערכת החינוךבטיול בארץ. צילום: מיכל שליו-רייכר

לכב' שר החינוך
מר נפתלי בנט
הנדון: החינוך הציבורי בישראל כמכשיר להעצמת הזהויות

א.נ.
שמי מיכל שליו רייכר, בת 39, אם ל-3 בנות, נשואה לנתנאל רייכר ומתגוררת בהרצליה, ישראלית-חילונית.

תפישת עולמי אינה מעוצבת כאנטיתזה לתפישה דתית-אמונית, אלא כהשקפה מוסרית מוצקה המבוססת על פלורליזם רעיוני, סקרנות ופתיחות לעולם הסובב, סבלנות וסובלנות לחלש, הטלת ספק באמיתות נחרצות ונכונות להיאבק למען מטרות ערכיות. עולמי הרוחני מבוסס בין השאר על טקסטים פילוסופים של הוגים מכל העולם, על יצירות ישראליות וזרות ומורשת תרבותית שעברה מדור לדור במשפחתנו.

ברוח זו מחנכים, בעלי ואני, את שלוש בנותינו בנות השנתיים, החמש והעשר.

קראתי בעניין רב את דבריך בישיבת ועדת החינוך שנערכה ב-24/8/15 לקראת פתיחת שנת הלימודים, ואני מצטטת מכתבות שהתפרסמו בתקשורת: "אני לא מאמין בטשטוש זהויות, אני מאמין בהעצמת הזהויות. הערכים הם מעל הכל ... כל ילד במדינה צריך להכיר את המורשת שממנה הוא בא. ילד יהודי צריך לדעת מי הם אברהם ויצחק ויעקב, ודוד המלך והרמב"ם וחנה סנש וש"י עגנון ויוני נתניהו. שיפתח סידור לפני שהוא מתגייס לצבא. כל ילד צריך לפתוח סידור. כל ילד מוסלמי צריך להכיר את המורשת והתרבות שלו, וכל ילד דרוזי את המורשת שלו".

הנשיא ריבלין דיבר ב"נאום השבטים" החשוב שלו ב-7/6/2015 על ארבעת השבטים המרכיבים את החברה הישראלית: דתיים, חרדים, חילונים וערבים.

אני מסכימה עם דבריך באשר להעצמת הזהויות, המהדהדים את נאומו של הנשיא. אכן, אין מקום לטשטש הבדלים שקיימים ממילא. אך לא מצאתי בדבריך התייחסות לקיומה של זהות שאינה דתית – למשל זהותי שלי.

מאז החלה בתי הבכורה את לימודיה במערכת החינוך הממלכתית (כיום היא בכיתה ה') אני חשה כי הערכים המוקנים לה בבית הספר שונים מהותית מהערכים שלאורם אנו מחנכים אותה בבית ומהערכים אותם ספגתי אני במערכת החינוך הממלכתית בה למדתי. במערכת החינוך הממלכתית כיום ישנו גידול מתמיד בשעות המוקדשות למורשת ישראל וללימודים דתיים. הדבר בא לידי ביטוי הן במערכת החינוך הפורמלית והן בתכני העשרה הניתנים על ידי גופים חיצוניים הנכנסים "דרך הדלת האחורית".

למעשה, כיום אין לבתי כלל חשיפה לתכנים הומניסטים שאינם יהודיים והיא אינה יכולה לנהל בבית הספר דיון ביקורתי באשר לתיאוריות ערכיות ומוסריות. בבתי הספר היסודיים הממלכתיים לא מקדישים שעות ללימוד פילוסופיה או היסטוריה, דיבייטינג או אזרחות. לבתי הספר נכנסים גופים כחב"ד, בנות שירות לאומי דתיות ועוד. גופים אלה מעבירים תכנים שאינם עולים בקנה אחד עם עולם הערכים החילוני.

מבדיקה שערכתי, מצאתי שגם הלימודים בבתי הספר העל יסודיים סובלים מחסר גדול בתכנים ערכיים שקשורים במרכיבי זהות נוספים מלבד היהדות, וכן, שקיים בהם חוסר גדול בהקניית כלים שיאפשרו השתלבות תרבותית והצלחה כלכלית בעולם הגלובלי.

בתי ועמיתיה לספסל הלימודים אינם נחשפים כמעט בכלל לדיונים המאפשרים להם להטיל ספק, לשאול שאלות קשות ולחלוק על הסדר הקיים, ולהתעצב כאזרחים טובים המבינים את האחריות המוטלת עליהם – וכן את אחריותה של המדינה כלפיהם; אזרחים היודעים לתת – אך גם לדרוש. 
אין ספק כי כשלים אלו משקפים חולשה של החינוך הממלכתי.

משיחות עם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתי-דתי אני למדה על מעלותיהם של בתי הספר הממלכתיים-דתיים: על התוכן הרלוונטי לילדים דתיים, על הדגש על העשרת עולמם הרוחני, על המשמעות הרבה שמהווה בית הספר בחייהם. וחשוב מכך: בתי הספר הממלכתיים-דתיים אינם מתיימרים לערער את תפישת עולמם של התלמידים, ואינם חושפים אותם – בכוונת מכוון – לתכנים שהינם חילוניים או "כלליים" במובהק. ואין בכך רע. זכותה של כל קבוצת אוכלוסיה בעלת צביון מובהק – בוודאי קבוצה גדולה כל כך ובעלת זכויות – ליהנות ממערכת חינוך שתגדל את הדור הבא בהתאם לרוח הקבוצה.

כאזרחית נאמנה, המשלמת מסים וממלאת את חובותיה האזרחיות, ואף משקיעה ממרצי למען מאבקים ציבוריים אני סבורה כי גם אני – גם אנו, האזרחים החילוניים – זכאים לזרם חינוך ממלכתי חילוני, – שיעשיר את עולמם הרוחני של ילדינו, ייתן להם מזון למחשבה, ולא יגרום להם לבלבול ולתהייה באשר לעולם הערכים שבו הם גדלים ובו מתעצבת נפשם הרכה. אפשר שהתכנים הללו יכללו גם הגות יהודית, אבל באופן פרופורציונלי ללימוד הערכים החשובים לנו כחילונים.

אנו לא מעוניינים לשלוח את ילדינו לחינוך הפרטי ומאמינים שחינוך אינו שירות שיש להפריט לגופים פרטיים. אני כמהה לחינוך המעולה לו זכיתי במערכת החינוך הממלכתית. אני רוצה לספק חינוך כזה לבנותיי.

לאחרונה התגבשה קבוצת הורים שמטרתה לקרוא להקמת זרם חינוכי עצמאי – חינוך ממלכתי חילוני.
אשמח אם תוכל לפגוש אותנו כדי לשמוע את הצעתנו.

בברכה,
מיכל שליו-רייכר, הרצליה

 

לפוסט בפייסבוק

 

חוק חינוך ממלכתי, התשי"ג-1953 הוא חוק שאושר בכנסת ב-12 באוגוסט 1953, ואשר נועד לבטל את שיטת הזרמים בחינוך ולעבור לחינוך ממלכתי. החוק נחקק בעקבות דיון סוער שנערך ב-13 בפברואר במליאת הכנסת, ובסופו הורתה הכנסת לממשלה להכין הצעת חוק לביטול הזרמים המפלגתיים ולהנהגת חינוך ממלכתי בעל שתי מגמות – "אחת דתית ואחת אחרת".

בשנת 2000 עבר החוק שינוי בתחומים העוסקים במטרות החינוך הממלכתי בישראל. מטרות החוק, לאחר תיקון זה, מפורטות בסעיף 2 לחוק, שזו לשונו:

מטרות החינוך הממלכתי הן:

(1) לחנך אדם להיות אוהב אדם, אוהב עמו ואוהב ארצו, אזרח נאמן למדינת ישראל, המכבד את הוריו ואת משפחתו, את מורשתו, את זהותו התרבותית ואת לשונו;

(2) להנחיל את העקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל ואת ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ולפתח יחס של כבוד לזכויות האדם, לחירויות היסוד, לערכים דמוקרטיים, לשמירת החוק, לתרבותו ולהשקפותיו של הזולת, וכן לחנך לחתירה לשלום ולסובלנות ביחסים בין בני אדם ובין עמים;

(3) ללמד את תולדות ארץ ישראל ומדינת ישראל;

(4) ללמד את תורת ישראל, תולדות העם היהודי, מורשת ישראל והמסורת היהודית, להנחיל את תודעת זכר השואה והגבורה, ולחנך לכבדם;

(5) לפתח את אישיות הילד והילדה, את יצירתיותם ואת כשרונותיהם השונים, למיצוי מלוא יכולתם כבני אדם החיים חיים של איכות ושל משמעות;

(6) לבסס את ידיעותיהם של הילד והילדה בתחומי הדעת והמדע השונים, ביצירה האנושית לסוגיה ולדורותיה, ובמיומנויות היסוד שיידרשו להם בחייהם כבני אדם בוגרים בחברה חופשית, ולעודד פעילות גופנית ותרבות פנאי;

(7) לחזק את כוח השיפוט והביקורת, לטפח סקרנות אינטלקטואלית, מחשבה עצמאית ויוזמה, ולפתח מודעות וערנות לתמורות ולחידושים;

(8) להעניק שוויון הזדמנויות לכל ילד וילדה, לאפשר להם להתפתח על פי דרכם וליצור אווירה המעודדת את השונה והתומכת בו;

(9) לטפח מעורבות בחיי החברה הישראלית, נכונות לקבל תפקידים ולמלאם מתוך מסירות ואחריות, רצון לעזרה הדדית, תרומה לקהילה, התנדבות וחתירה לצדק חברתי במדינת ישראל;

(10) לפתח יחס של כבוד ואחריות לסביבה הטבעית וזיקה לארץ, לנופיה, לחי ולצומח;

(11) להכיר את השפה, התרבות, ההיסטוריה, המורשת והמסורת הייחודית של האוכלוסייה הערבית ושל קבוצות אוכלוסייה אחרות במדינת ישראל, ולהכיר בזכויות השוות של כל אזרחי ישראל.

הוספת תגובה
שם:
נושא:
תגובה:
>>
כל התגובות
01
זהבה קלמן לנושא הנידון הקמת בתי ספר חילונים.כתגובת נגד לשינויים שחלים בחברה הישראלית של דגש על המסורת הדתית והחדרת תכני

ם דתיים שאינם לרוח החילוני. בראוו רק שיעלה בידינו.
02
הצבעתי לבנטרעיון מעולה, נדרש, מוצדק מאין כמוהוהצבעתי לנפתלי בנט ואני חילונית ולא מאמינה. האמנתי בו שהוא אדם מוכשר, תכליתי, ערכי שיתרום לשינויים חיוביים ופורצי דרך לטובת החברה הישראלית. אני מצטרפת בכל לשון לבקשה. הטרמינולגיה הדתית לא משקפת את ערכיו של הציבור החילוני שהם בעלי משמעות ועומק. נפתלי, זה הזמן שלך לעמוד מאחורי כוונותיך הכנות לפעול לטובת כולם.
03
רון בסיןישראל חופשיתממש מתבקש. כל הכבוד. מוכן להירתם.
04
ליאור דרעיון מעולהאיך לא חשבו על זה קודם?
05
שרית אסרף לויזרם חילוני ממלכתימצטרפת לכל מילה, מוכנה לסייע ולהירתם
06
שגיאהלוואי ותצליחי למרות שלא יוותרו פה על הכפיה הדתית ככ מהרכבר מזמן נמאס מהחינוך הדתי גם בבתי ספר חילוניים.. הדרת נשים בספרי הלימוד ודחיפה של הדת לכל נושא לימוד שלא ברור למה.. למה גאומטריה או חשבון צריך ללמוד דרך הדת? למה יש רק דמויות חובשי כיפה וציציות בספרי הלימוד??
הלוואי ותצליחי כי החינוך בארץ כל שנה יורד יותר ויותר נמוך.. וככה נראה בעתיד הקרוב.. ילדים טפשים וחסרי השכלה עם חינוך מעוות ולוקה בחסר.
07
יוסי בן שפרוטבהמשך למכתבה של מיכל שליו רייכרכבר אין לי ילדים במערכת החינוך, יש לי נכדים. המכתב מגולל בצורה ממצה (ותרבותית) בעיה שהולכת ומחריפה במערכת. הציבור החילוני בישראל, ציבור ששואף ל"חנך" את ילדיו ולא "לשטוף את מוחותיהם" להנחיל לילדים השכלה אוניברסלית רחבה שתאפשר להם להתמודד עם אתגרים שמציג "הכפר הגלובלי". מיכל, אני חושש ששר החינוך הנכחי לא יקבל את בקשתך וחבל. אשמח לקחת חלק בכל פעילות שתקדם את הרעיונות המובאים במכתב.
08
nimrodGreat idea!all for it
09
כל הכבוד!!...לאור השתלטות הדת והדתיים על מדינתנו החילונות והחילונים מעשו מיעוט פוליטי וחינוכי. הדבר יביא לכל שחילונים יהיו בעתיד גם מיעוט חברתי.
יפה עשתה כותבת המכתב ומעלת היוזמה שראתה את המגמה של הדתת ישראל ויוצאת להילחם על זכויותיו של המיעוט החילוני העתידי.
שיהיה בהצלחה (אם כי סביר להניח שחילונים יהפכו למיעוט קטנקטן בחברה הישראלית).
הויההויהתרמו!תמכו בפעילות שלנו!
עזרו לנו להמשיך לפעול!
הצטרפו!כל חתימה מחזקת! הצטרפו לתנועת ישראל חופשיתספרו!נתקלתם בכפיה דתית?
זו הכתובת שלכם!
כתבו!הצטרפו לצוות הכותבים באתר ישראל חופשית! לוח אירועים עוד אירועים >

לוח אירועים InstagramFacebook
הרשמה לניוזלטר