ואף על פי כן, נוע תנוע

"לא אתיימר ואציג את עצמנו כ"רוח חדשה", או "שינוי מרענן", אבל בהחלט אספק לכם את הנתון הבא: בשבועות הפעילות הבודדים שלנו, הצטרפו לאגודה כבר מאות אנשים. קיבלנו פניות והרשמות מתומכים רבים הגרים במרכז, מאחרים בקצוות הארץ, ואפילו ברחבי העולם". רועי שוורץ, מייסד נוע תנוע, על התחבורה השיתופית החדשה בגוש דן.

רועי שוורץ-תיכון02.07.15

מזל טוב לנו! חודש עבר מאז יום ההשקה, ושנתיים וחצי מאז היום בו הבנתי שהשינוי בתחבורה הציבורית בסופי השבוע לא יקרה מעצמו. אם "נוע תנוע" לא קפצה לכם בפיד בחודש האחרון, אסכם לכם את האג'נדה שלנו במשפט: תחבורה שיתופית בסופי השבוע ובהחלט, לא רק לבעלי ממון. במהלך החודש האחרון הפעלנו שני אוטובוסים ברחבי תל-אביב, בכל יום שבת מהשעות 9:00-18:00, כאשר האחד נוסע ממחלף אלוף שדה, דרך מרכזי הבילוי של העיר תל-אביב אל עבר תחנתו האחרונה הסמוכה לחוף הים (הכרמלית). האוטובוס השני מבצע את המסלול ההפוך כאשר כל אחד מהשניים יוצא בכל שעה עגולה, בלוח זמנים מאורגן ומדויק להפליא. זו הנקודה לציין שעל-מנת לנסוע אתנו, על באי האוטובוס להצטרף תחילה לאגודה שלנו, בתשלום סמלי של 20 שקלים. 

ואף על פי כן, נוע תנוענוע תנוע. צילום: אביחי לוי.

כעת משהגענו לעניין התשלום, לא אתפלא אם יתעורר גם בכם, הישראלי הציניקן, כפי שבטח היה מתעורר גם בי: "מי ישלם 20 שקלים לאגודה שרק קמה?". או גרוע יותר, אולי מתעורר בכם הישראלי הפסימי, זה שחי כבר עשורים ארוכים תחת צלו המאיים של ה"סטטוס קוו". זה שגונז מיד כל מחשבה על שינוי בתחבורה בסופי השבוע, אותו אחד שהפסיק כבר מזמן להאמין באפשרות לשינוי.

 

לא אתיימר ואציג את עצמנו כ"רוח חדשה", או "שינוי מרענן", אבל בהחלט אספק לכם את הנתון הבא: בשבועות הפעילות הבודדים שלנו, הצטרפו לאגודה כבר מאות אנשים. קיבלנו פניות והרשמות מתומכים רבים הגרים במרכז, מאחרים בקצוות הארץ, ואפילו ברחבי העולם. אלפי אנשים הצמאים לתחבורה ציבורית בסופי השבוע, רווקים, זוגות צעירים, מבוגרים ואפילו משפחות עם ילדים. כאשר כל אחד מבקש בדרכו שלו "לחגוג" את סוף השבוע מחוץ לכותלי ביתו, בין אם בים, ובין אם באזורי הבילוי האחרים שההגעה אליהם ללא אוטובוס עלולה להיות מייגעת ומתישה.

 

לא שמנו לעצמנו למטרה לשנות מקצה לקצה את התחבורה הציבורית בישראל, וגם לא לעורר מהומה או חלילה מאבקים מיותרים בעניין שאלת התחבורה, מטרתנו היא אחת והיא להפוך את הצורך להלכה למעשה. עם זאת, אנו עושים ככל שביכולתנו על מנת לא לפגוע באוכלוסייה הדתית בארץ: איננו עוברים בשכונות דתיות וחרדיות, משתדלים למזער רעשים עד כמה שניתן ובראש ובראשונה לא מאמינים בשום אידיאולוגיה אנטי-דתית. יתרה מזאת, אומר אפילו שזכינו לתמיכה גם ממספר חובשי כיפות, וקיבלנו מספר פניות בעלות מכנה משותף: אוכלוסייה שלמה בארץ לא תיסע בשבת בעצמה, אך מנגד איננה שוללת את הזכות וחופש התנועה מאחרים. מהמתנגדים לעומת זאת, עלו טענות רבות וביניהן תופעת הרעש בשבת והפגיעה בצביון השבת- אנו מבינים את הדאגות אך דוחים את הטענה מכל וכל. ראשית, התחבורה המיועדת לפעול בסופי השבוע היא תלוית ביקוש, וככזו היא איננה מיועדת להיות עמוסה. אנו מאמינים כי היקף התחבורה לא יעלה על 20% מהתחבורה הפועלת במהלך השבוע, ולמעשה נגזים אם נאמר שהוא יעבור את רף ה-10%. האוטובוסים לא יתדפקו על הרציפים דקה אחר דקה, והרעש ברחובות לא יהיה שונה מהרעש ומהקולות שנשמעו ברחובות תל-אביב בסופי השבוע האחרונים.

 

על-אף קביעת העובדות בשטח, זהו איננו פתרון ארוך טווח. "נוע תנוע" תמשיך לשמש פלסטר זמני לפצע פתוח שבתקווה יטופל בהמשך על-ידי המדינה. אנו כאן על-מנת להאיר את עיניה של המדינה ולהזכיר לה שלא רק לעשירים יש תכניות בסופי השבוע. אבל נכון, נימוקים הגיוניים לא תמיד עובדים כאן במדינת ישראל, אז הנה נתון כלכלי שאולי יתחיל להניע את גלגלי השיניים בצמרת: מחקרים כלכליים מצאו שעל כל אחוז מן התושבים שיעברו להשתמש בתחבורה ציבורית תוכל המדינה לחסוך כ- 400 מיליון ₪, ולפי החישובים שלנו החיסכון האפשרי, כתוצאה מתחבורה ציבורית בשבת מוערך בכ- 2.4 מיליארד ₪ בשנה, סכום אדיר שיוכל לזרום לעשרות אפיקים אחרים. יתרה מזאת, אנו צופים גם יתרונות כלכליים נוספים לתחבורה הציבורית בשבת ומאמינים כי קווי אוטובוס בשבת יגרמו ליותר ויותר אנשים לעזוב את המכוניות הפרטיות לטובת תחבורה אמינה וסדירה, עד כדי כך שיעלה הביקוש לאוטבוסים גם במהלך השבוע.

 

ממש כמו במודל הכלכלי הקיינסיאני לפיו הגדלת הוצאות הממשלה, תגדיל את הצריכה הפרטית וההוצאה הפרטית עד לכדי איזון. השבוע הפכה התיאוריה לראשונה למציאות כאשר נוסעת סיפרה לנו שבמהלך ימות השבוע הרכב שלה "אך ורק שומר חנייה בבית, ונועד בעיקר לסופי השבוע", אך כעת לאחר שנמצא פיתרון לסופי השבוע היא שוקלת ברצינות לוותר עליו.

 

אנצל את הפלטפורמה להודות לתומכים שלנו. בתור אגודה שיתופית, אנו תלויים בתומכינו והרחבת הקווים והמסלולים תלויה בהיענותם. אנו מזמינים אתכם להירשם לאגודה, להצטרף אלינו לנסיעות בסופי השבוע על-מנת להוביל שינוי כאן בארץ לפחות עד אשר תחבורה ציבורית במימון משלם המיסים תעלה על הכביש.

 

נוע תנוע בפייסבוק ובאתר הרשמי.

הוספת תגובה
שם:
נושא:
תגובה:
>>
כל התגובות
01
תום וולףמסכים עם רועי שוורץנוע תנוע היא פלסטר, אולם יותר טוב מהמצב שהיה עד כה. בעניין הפסימיות. אמנם אמראו בעבר שפסימי זה אופטימי עם נסיון, אך במקרה הזה איני פסימי. בנוגע לרעש רכבים פרטיים עושים יותר רעש. כולי תקווה שעד תהיה תח"צ בשביעי שזה הפתרון המתבקש נוע תנוע תפעל ואפילו תגדיל את השעות שלה שעד כה הן כל שעה עגולה בשעות 9:00-18:00.
02
אביבהכל הכבודכל הכבוד על היוזמה והמסירות
הויההויהתרמו!תמכו בפעילות שלנו!
עזרו לנו להמשיך לפעול!
הצטרפו!כל חתימה מחזקת! הצטרפו לתנועת ישראל חופשיתספרו!נתקלתם בכפיה דתית?
זו הכתובת שלכם!
כתבו!הצטרפו לצוות הכותבים באתר ישראל חופשית! לוח אירועים הרצאה משפטית ק.שמונה 27.5.19הרצאה משפטית ק.שמונה 27.5.19הרצאה משפטית גבעתיים 16.619הרצאה משפטית גבעתיים 16.619עוד אירועים >

לוח אירועים InstagramFacebook
הרשמה לניוזלטר