צהר מפצל את העם

הצביעות שבהצהרותיהם של רבני צוהר והפיצול הבלתי נמנע שנובע משיתופם בתהליכי הגיור. עו"ד יזהר הס על הצהרות גדולות בדרך המתבקשת אל סיום מונופול הרבנות.

עו"ד יזהר הס03.11.14

 

ההחלטה הצפויה על רפורמת הגיור שאמורה לאפשר לרבני ערים וישובים להקים בתי דין לגיור, בין אם תהיה בחקיקה ובין אם בהחלטת ממשלה, היא החלטה פנים-אורתודוקסית מבורכת. לא משנת עולם, רחוקה מלבשר על פירוק המונופול, אך בהחלט מפריטה, אם לא להלכה אז למעשה, את האחיזה החרדית-חרד"לית בצוואר המתגיירים. היא לא תצהיל אלפי מתגיירים למסדרונות הרבנות (גם לא המקומית) אבל גם חומת ברלין לא קרסה באחת.

 

אולם מעניינת מאוד דווקא עמדת רבני צוהר בסאגה הזו. ח"כ אלעזר שטרן הוא ללא ספק הקטר המושך בעוצמה את העגלה, והוא עושה זאת באופן עצמאי כדרכו, אך  מאחוריו נושפים-נהנים, ממתינים-דרוכים, רבני צוהר. הם מממנים יחסי ציבור; מעצבים מודעות; אפילו את טיוטת החלטת הממשלה (כשעוד היה מדובר בהחלטה בלבד), עוד לפני שהופצה לשרים, הם אלה ששלחו לעיתונאים. זה לגיטימי. אנשי צוהר, כמו עוד עמותות חצי-פוליטיות, מאלע"ד ועד שלום עכשיו, מכירים כל טריק בספר. 

צהר מפצל את העםצילום מתוך אתר צהר

אני מחבב את רבני צוהר. אנשים טובים, כוונות ראויות, ותפיסת עולמם אכן ליבראלית יותר מחבריהם האדוקים, אולם בתמיכתם ברפורמת הגיור יש, איך נאמר בעידון, יותר משמץ של צביעות.  

כבר כמעט עשרים שנה שרבני צוהר פועלים בשטח. עורכים חתונות בעיקר. בחיוך נעים, במאור פנים (ובלי לקחת אגורה שחוקה לעצמם, נציין) הם מחתנים זוגות חילוניים במסגרת הרבנות הראשית. הם חלק מהמונופול, אבל ידידותיים למשתמש. אל תטעו, הם לא יאפשרו לכלה להעניק טבעת ולקדש את בן זוגה מתחת לחופה, הם גם לא יקבלו עד אם איננו שומר שבת, אך משהו בחיתוך הדיבור, בנחמדות, ואפילו בעובדה שהם פשוט מגיעים בזמן לחופה, עשו את שלהם. אפשר לטעון כנגדם שדווקא מראית העין (הכנה) הזו, שדווקא הטפט שהם הדביקו על חזית הרבנות בלי לשנות בתוכה מאומה, הם שמנעו את המהפכה שכן הם פרקו לחץ בנקודת המפגש הקריטית בין הציבור החילוני לממסד האורתודוקסי. זו טענה רצינית, אך נניח לה לרגע. כי בקמפיין שלהם כעת למען רפורמת הגיור יצא סוף-סוף המרצע מן השק. כדי להותיר את המונופול האורתודוקסי על כנו, הם מוכנים להקריב את ליבת הטיעון שבעטיו לחמו בכל עוז כנגד הכרה בחתונות רפורמיות וקונסרבטיביות.

צריך להבין: ההבדל בין הגישה החרדית-חרד"לית בסוגיית הגיור לבין הגישה של צוהר הוא הבדל תהומי. זה לא הבדל בין מתונים למחמירים, זה הבדל במהות. אלה לא יגיירו מי שלא מתחייב לחיות חיים הלכתיים מלאים, כולל שמירת שבת, כשרות ושאר מצוות, ואלה – רבני צוהר – יגיירו גם יגיירו, רק שיבואו. הם יסתמכו, בצדק נציין, על פסקי הלכה מקלים. מבחינה הלכתית הצדק לדידי הוא עם רבני צוהר, אבל ספק אם אין הם ערים למשמעות מעשיהם. הרי ברור להם שגיוריהם, גם אם יוכרו פורמלית על ידי מרשם האוכלוסין של מדינת ישראל (כמו הגיורים הרפורמיים והקונסרבטיביים), לא יוכרו על ידי העולם החרדי ועל חלקים נרחבים של הציבור החרד"לי. צוהר, שומו שמים והאזיני ארץ,  רבני צוהר, יגרמו לפיצול בעם היהודי. יהיו ספרי יוחסין, לא עלינו. שני עמים יהיו לנו כאן! שני עמים!

אבל רגע, הטיעון שמושמע כעת נגדם הוא בדיוק הטיעון שהם עצמם השמיעו כנגד החתונות והגיורים הלא אורתודוקסיים אך לפני שעה קלה. הם זעקו שאסור למדינת ישראל להכיר בחתונות ובגיורים הללו כי משמעות העניין תהיה, חלילה (הם טובים בלהגיד חלילה), פיצול העם היהודי לשני עמים. 

יש כאן מלא חופניים של צביעות, אם לא יותר. אבל גם אירוניה קלה, משחררת, שתלווה את המונופול האורתודוקסי אל סופו הממשמש.

 

עו"ד יזהר הס הוא מנכ"ל התנועה המסורתית

הוספת תגובה
שם:
נושא:
תגובה:
>>
כל התגובות
הויההויהתרמו!תמכו בפעילות שלנו!
עזרו לנו להמשיך לפעול!
הצטרפו!כל חתימה מחזקת! הצטרפו לתנועת ישראל חופשיתספרו!נתקלתם בכפיה דתית?
זו הכתובת שלכם!
כתבו!הצטרפו לצוות הכותבים באתר ישראל חופשית! לוח אירועים הבטים משפטיים לחתונת להט״ב בישראל הבטים משפטיים לחתונת להט״ב בישראל עוד אירועים >

לוח אירועים InstagramFacebook
הרשמה לניוזלטר