שבת במחלוקת

האם שמירת השבת בתחבורה הציבורית ובעבודות התשתית באמת כל כך חשובה כאשר המדינה ורשויות מקומיות מפעילות בשבת מוסדות תרבות, בקרת תנועה, חניונים, איסוף זבל וניקוי רחובות? האם עבודות התשתית כל כך חשובות כאשר חרדים עובדים בשבת כמלצרים, חזנים ומשגיחי כשרות ו"עובדים" על אלוהים שהעבודה בשבת בחינם והמשכורת ניתנה בשביל העבודה שהתבצעה לפני השבת? רועי שוורץ תיכון, מייסד נוע-תנוע, על משבר התחבורה הציבורית

רועי שוורץ-תיכון07.09.16

בסופ"ש האחרון בוטלו נסיעות רכבת במוצ"ש ובראשון. נסיעות אלו בוטלו על מנת לבצע עבודות תשתית שלא במהלך השבת. עבודות תשתית שגרתיות שדומות להן מבוצעות בשבת מאז ומעולם. ההוראה על ביטול העבודות ניתנה מספר דקות לפני כניסת השבת, לאחר שמסילת החוף, המסילה החשובה ביותר ברכבת ישראל פורקה. בדיעבד מסתבר שההוראה אף ניתנה שלא בסמכות, שכן לרוה"מ אין את הסמכות להורות על הפסקת עבודות בשבת ללא החלטת ממשלה.

 

העבודות בתחנת השלום בסוף השבוע שקדם העלו שוב את נושא השבת לכותרות. הציבור החרדי נאלץ למחות למען שמירת השבת אותה סימן כמה ששומר על העם היהודי. למרות זאת הן לא בוטלו, עקב ההודעה החד משמעית של המשטרה שביטול העבודות בשבת וביצוען ביום חול, תוך חסימת איילון יהוו סכנת חיים, כתוצאה מהאטה בזמני התגובה של כוחות ההצלה. לכן העבודות נעשו בשבת, המשבר הפוליטי נדחה, וסכנת החיים התממשה השבוע.


המשטרה טענה בצדק שעבודות התשתית ביום חול ייגרמו לסכנת חיים. אבל ככל הנראה מספר האנשים שימותו כתוצאה מזמן התגובה האיטי הוא לא משמעותי. מה המספר? אפס? אחד? שניים?

שבת במחלוקתתמונה מתוך עמוד הפייסבוק של נוע תנוע

תחבורה ציבורית בטוחה פי 7 לקילומטר נסיעה לנוסע מתחבורה פרטית. לו הייתה תחבורה ציבורית בשבת כמה היו נוסעים בה במקום ברכב פרטי? כמה היו ניצלים כתוצאה מכך? כמה צעירים שיכורים היו נוסעים באוטובוס במקום במכונית? כנראה עשרות אנשים בשנה, אבל זו רק חלק מההשפעה. 

התרומה הגדולה של תחבורה ציבורית בשבת, היא זניחת הרכב שרבים מחזיקים רק בשביל שבת והשימוש בתחבורה הציבורית במהלך השבוע. יותר נוסעים יגרמו לשיפור תדירות, קווים נוספים ולגיטימציה ציבורית להשקעה בהוספת תשתיות. כך העומס בכבישים באמצע השבוע יקטן וגם מספר ההרוגים מתאונות הדרכים. כבונוס נקבל זמן תגובה קצר יותר של כוחות ההצלה במשך כל השנה.

 

האם שמירת השבת בתחבורה הציבורית ובעבודות התשתית באמת כל כך חשובה כאשר המדינה ורשויות מקומיות מפעילות בשבת מוסדות תרבות, בקרת תנועה, חניונים, איסוף זבל וניקוי רחובות? האם עבודות התשתית כל כך חשובות כאשר חרדים עובדים בשבת כמלצרים, חזנים ומשגיחי כשרות ו"עובדים" על אלוהים שהעבודה בשבת בחינם והמשכורת ניתנה בשביל העבודה שהתבצעה לפני השבת?

 

זה לא משנה. יותר משהחרדים שמרו על השבת, השבת שמרה על הפוליטיקאים החרדים. אני מניח שדרעי, ליצמן וגפני ידעו שמתבצעות עבודות בשבת גם קודם. הם לא מטומטמים ואין בכך חדש. העניין הוא שכשזה קורה ב"חור" שכוח אל בצפון קל להעלים עין. במרכז תל אביב קשה. הם מתמודדים עם אופוזיציה פנימית שיודעת שמאבק על השבת הוא במסגרת מרחב התמרון שלהם.

 

ולמה הוא במסגרת מרחב התמרון שלהם? כי הם יותר מאוחדים, כי הם יותר חכמים וכי הם מבינים בפוליטיקה יותר מכם וממני.

 

מאות אלפים נפגעו מביטול הרכבות- הורים, חיילים, סטודנטים ואנשים קשי יום שתכננו לנסוע בהן. בנוסף, סבלו הנוסעים בכביש החוף שנתקעו בפקקי ענק כתוצאה מהכאוס. אם כל אחד מהם היה מפגין פעם אחת לא רק שהרכבות לא היו מבוטלות- כנראה שהייתה תחבורה ציבורית בשבת. אבל הי, לפחות אנחנו החילונים מבינים בפייסבוק ;)

 

 רועי שוורץ תיכון הקים את נוע תנוע, קו אוטובוס בשבת ללא מטרת רווח במסלול קו 63 בת"א ר"ג וגבעתיים

לעמוד הפייסבוק של נוע תנוע.

הוספת תגובה
שם:
נושא:
תגובה:
>>
כל התגובות
הויההויהתרמו!תמכו בפעילות שלנו!
עזרו לנו להמשיך לפעול!
הצטרפו!כל חתימה מחזקת! הצטרפו לתנועת ישראל חופשיתספרו!נתקלתם בכפיה דתית?
זו הכתובת שלכם!
כתבו!הצטרפו לצוות הכותבים באתר ישראל חופשית! לוח אירועים עוד אירועים >

לוח אירועים InstagramFacebook
הרשמה לניוזלטר